På topanmeldelser finder du løbende anmeldelser af gamle danske film. Vi elsker de gode gamle klassikere og vores mål er at vi løbende lægger filmanmeldelser op til inspiration. Det er også her du finder alt om gamle danske fil og de skuespillere – mandlige som kvindelige – der var med. Du kan også gå på jagt efter din yndlingsinstruktør og de film han/hun har lavet. Vi skal dog sige at de gamle danske film var en mandeverden, både når det kom til skuespillere som instruktører. Der er dog stadig nok at vælge imellem.

Anmeldere og gæsteanmeldere

Har du en anmelder i maven og har lyst til at skrive om din yndlingsfilm, så kan du bare skrive. Vi deler nemlig passionen for film med andre og det er ikke en lukket fest. Elsker du Ove Sprogø i enten Olsen-Banden eller som den forsvundne fuldmægtig eller er du til Lektor Blomme i det forsømte forår. Så skriv endelig. Det vil bare være godt med flere nuancer og input. Den enes hadefilm kan være den andens yndlings – og hvem ved – måske for man øjnene op for andre film eller genrer. Komedien har længe været dansk films kendetegn, men film som “Hærværk”, “Dansen om Regitze” og “Vil du se min smukke navle” sætter både ungdomsdramaet og voksendramaet i scene.

Topanmeldelser i alle genrer

Vi kommer naturligvis rundt om alle danske film genrer. Fra komedie til Drama, fra ungdomsfilm til krimi, de populære serier og ikke mindst danske børnefilm. Det er de ti bedste danske film. Det er de bedste mandlige skuespillere og ikke mindst bedste kvindelige skuespillere. Det er “Rotten tomatos” på dansk, hvor dem som skriver brænder for formidlingen af film. Vi er naturligvis inspireret af de store præstationer – som Mads Mikkelsen i “De grønne slagtere” eller Poul Bundgaard i “Hærværk”. Eller hvad med Dirch Passer i “Frk. Nitouche”. Vi har alle vores favoritter. – men hvad er din.